تجهیزات صنعتی

  • ۰
  • ۰

مخزن اسید

مخزن اسید چیست؟

اسید سیالی بسیار خورنده با دانسیته بالا می باشد که قدرت تجزیه پذیری بالایی دارد. این مواد بسته نوع عنصر و غلظت و چگالی خود از میزان خورندگی و واکنش پذیری متفاوتی برخوردارند. مخزن اسید، محفظه هایی هستند که در برابر انواع اسیدهای خورنده از قبیل اسید سولفوریک، اسید فسفریک ، اسید نیتریک ، اسید هیدروکلریدریک و اسید هیدروکلریک، اسید سیتریک ، سود ، اسید فرمیک ، انواع مواد قلیایی و بازی مانند هیدروکسید سدیم ، هیدروکسید پتاسم و هیدروکسید کلسیم ، آلکوکسید و .... مقاومت عالی از خود نشان می دهند. مخزن اسید امروزه راهی مناسب برای ذخیره سازی انواع اسید در صنایع مختلف را که بسیار پرکابرد و ضروری می باشندف ارایه می دهد. کارفرمایان با وجود مخازن اسید کاملا ایمن و فاقد نشتی و کاملا قابل اطمینان دیگر دغدغه خطر جانی برای پرسنل و ... را ندارند.

مخزن اسید در برابر تغییر ویژگی‌ها و خواص منحصربفرد و خورنده‌ی انواع اسید، هیچ واکنشی نشان نداده و بالطبع، هیچگونه مواد شیمیایی و سمی را از خود آزاد نمی‌سازد. از مزایای کاربردی مخزن اسید می‌توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی، دوام و طول عمر بالا، دارا بودن استانداردهای بهداشتی، نصب و راه اندازی آسان، عدم نشتی، مقاومت قابل توجه در مقابل سرما و گرما و قابلیت تولید متنوع آن در ابعاد و اندازه‌های مختلف اشاره کرد.

انواع مخزن اسید :

مخزن اسید در صنایع مختلفی مورد استفاده می شود. این مخازن بسته به نوع و غلظت سیال خورنده در 5 مدل پلی اتیلن ، کامپوزیتی ، استیل ، فایبرگلاس و پلی پروپیلن  طراحی و تولید می شوند. برخی از تولید کنندگان ممکن است تنها یک مدل از مخزن اسید را تولید کنند اما گروه صنعتی سازآب در کارگاههای خود قابلیت تولید هر سه مدل را دارد. غلظت ، دانسیته و دمای نگهداری و کاری سیال خورنده نگهداری شوند تعیین کننده جنس مخزن اسید مورد نیاز شما می باشد. پس جهت سفارش مخزن اسید می بایست حتما با مهندسین شرکت مذاکره نمایید تا اطلاعات درستی در اختیا کارشناسان قرار گیرد و متعاقبا این عزیزان متریال مفید و مناسب جهت مخزن اسید به شما پیشنهاد نمایند.

 مخزن اسید پلی پروپیلن :

یکی از متریال قوی تر در برابر عواملی محیطی محیط کاربری و خواص شیمیایی و فیزیکی سیال خورنده ، پلیمر پلی پروپیلن ( PP ) می باشد . مخزن اسید پروپیلنی دارای قدرت جذب فشار بالایی بوده و بعد از اعمال فشار، این امکان را دارند تا به راحتی به حالت اولیه خود برگردند یعنی قدرت انعطاف پذیری فوق العاده ای دارد. پلی پروپیلن همچنین از ساختار شیمیایی خاصی برخوردار است و همین ویژگی موجب می‌شود در دماهای پایین، در برابر اسید سولفوریک غلیظ پایدار باشد. البته که اسید نیتریک غلیظ بر روی ساختار پلی پروپیلن اثری منفی دارد و فقط می‌توان در مدت زمان کوتاهی از آن بهره برد. از پلی پروپیلن می‌توان در ساخت انواع مخزن نگهداری اسید تا دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد استفاده نمود.

مخزن اسید پلی اتیلن دو جداره :

پلی اتیلن از با استفاده از فرآیند پلیمریزاسیون گاز اتیلن به دست می‌آید و دارای ساختار بسیار ساده‌ای می‌باشد. به طور کلی پلی اتیلن در زمره‌ی ساده ترین پلیمرهای تجاری به شمار می‌رود و مخزن اسید پلی اتیلن دو جداره به سبب چگالی بالا و تحمل فشار شیمیایی بالا  یکی از متداول‌ترین مخزن برای نگهداری محلول اسید سولفوریک می‌باشد. بهتر است از مخزن اسید پلی اتیلن، در فضای باز استفاده شود تا عمر مفید مخزن افزایش یابد و به یکپارچگی مواد آنتی یو وی و مواد عایق بکار رفته در ساخت مخزن، کمک شود.

مخزن اسید فایبرگلاس :

فایبرگلاس یک ماده پلیمری رزینی است که از الیاف شیشه و پشم شیشه و رزین در ساخت آن استفاده شده و در ساخت تانکر حمل اسید کاربردهای فراوانی دارد. همچنین بایستی خاطر نشان کرد که فایبرگلاس در برابر خوردگی و دما مقاومت بالایی دارد و از همین رو است که مخزن اسید فایبرگلاس، یکی از بهترین و پایدارترین مخازن برای نگهداری اسیدهای دارای غلظت بالا به شمار می‌آید.

مخزن اسید کربن استیل :

 

کربن استیل در حقیقت نوعی فولاد است که انعطاف پذیری بالایی داشته و به لحاظ استحکامی، دارای سختی زیاد و قدرتمند می‌باشد. مخزن اسید کربن استیل برای نگهداری و ذخیره اسید سولفوریک به مقدار ۱۰٫۰۰۰ گالن به بالا مناسب بوده و البته غلظت‌های پایینتر از ۹۳ درصد، موجب می‌شوند که مخزن استیل کربن با اسید واکنش داده و دچار خوردگی شود! بنابراین در خرید مخزن اسید کربن استیل، به شرایط محیطی، نوع اسید و سیالات قلیایی و همچنین حجم و میزان غلظت آن به شدت توجه نمود.

مخزن اسید استیل :

استیل یا همان فولاد ضد زنگ، آلیاژی است که تشکیل یافته از عناصری چون آهن، کروم و نیکل می‌باشد. مخزن اسید استیل مقاومت و دوام بالایی دارد و به دلیل همین استقامت فوق العاده در برابر سیالات و عناصر خورنده، از تمامی انواع مخازن ضد اسید، گرانتر است. همچنین بد نیست بدانید که انواع تانکر نگهداری اسید، از نظر وزن مخصوص اسید نیز در ۳ دسته مهم قابل تقسیم بندی است که شامل مخزن اسید سولفوریک، مخزن اسید نیتریک و منبع نگهداری اسید سولفوریک می‌باشد. نوع ورق استیل مورد استفاده در نگهداری معمولا از گرید 316 می باشد البته که گریدهای دیگر نیز بسته به نوع اسید مورد استفاده قرار می گیرد. تنوع گرید ورق استیل بسیار زیاد می باشد. در ادامه به بررسی چند نوع اسید که در مخازن اسید نگهداری می شوند اشاره می کنیم.

مخزن اسید ویژه نگهداری اسید سولفوریک :

اسید سولفوریک یکی از پرمصرف‌ترین و خطرناکترین اسیدها در صنایع به شمار می‌رود که معمولا در غلظتهای بالا استفاده میشود. برای انتخاب مخزن اسید سولفوریک مناسب، بایستی در ابتدا میزان غلظت اسید را مشخص کرد. در گام بعد، بایستی به اتصالات و جنس مخزن دقت نمود؛ زیرا اسید در تماس با آب، گرما ایجاد کرده و این گرمای تولید شده به مخزن و اتصالات آن آسیب می‌رساند. به همین دلیل مخزنهای پلاستیکی به هیچ عنوان برای حمل اسید سولفوریک مناسب نیستند و در سوی مقابل، مخزن‌های دارای بدنه فلزی با جنس استنلس استیل، به شدت گزینه مناسبی برای حمل اسید سولفوریک محسوب می‌شوند.

 

مخزن اسید نگهداری اسید نیتریک

اسید نیتریک یک اسید بی رنگ یا زرد رنگ است که مانند اسید سولفوریک هنگام برخورد با آب، واکنش نشان می دهد و گرمای زیادی ایجاد می کند. به همین دلیل مخزن اسید نیتریک به هیچ وجه نباید پلاستیکی باشد زیرا به شدت آسیب می بیند. مخزن اسید نیتریک باید فلزی یا استیل باشد تا بدنه آن دچار خوردگی، سوراخ و ترک نشود.

مخزن اسید ویژه نگهداری اسید فسفریک :

اسید فسفریک یک اسید غیر سمی است که خاصیت خورندگی دارد و یکی از مواد مورد نیاز و پر مصرف در صنعت می باشد. مخزن اسید فسفریک معمولا از جنس پلی اتیلن یا پلاستیکی است زیرا خورندگی و غلظت اسید فسفریک به اندازه اسید سولفوریک بالا نیست و می توان آن را با مخزن پلی اتیلن جا به جا کرد.

انواع مخزن اسید از نظر شکل ظاهری :

1-مخازن اسید افقی با چند صد تا چند صد هزار لیتر .

2-مخازن عمودی با ظرفیت چند صد تا چند صد هزار لیتر .

3-مخزن اسید مکعبی که چند ده لیتر تا هزار لیتر قابلیت ذخیره سازی در خود را داراست.

4- مخازن قیفی که تا چند ده هزار لیتر گنجایش برای ذخیره سازی سیالات قلیایی را فراهم می‌کنند.

اتصالات انواع مخازن اسید :

انواع مخزن اسید دارای اتصالات و اجزای مختلفی می‌باشد که عبارتند از :

1-دارای لوله ورودی و خروجی با قطر و ارتفاع دلخواه در بدنه خود است.

2- نردبان دسترسی : در صورت ترجیح کارفرما، پلکان و نردبان دسترسی داخلی و خارجی برای مخزن اسید در نظر گرفته می‌شود.

3- ونت خروجی گازها : درون آن یک لوله ونت هوا قرار گرفته است که وظیفه هدایت گازها و بخارهای تولید شده را بر عهده دارد.

4- به هنگام نیاز، یک عدد انشعاب سرریز و یک یا چند کف شور درون آن تعبیه می‌شود تا به راحتی قابلیت شستشو را داشته باشد.

5- دارای دیواره های جدا کننده و همچنین پایه نگهدارنده می‌باشد.

6- دریچه بازدید نیز یکی دیگر از اجزای مخازن اسید است که از طریق آن درون مخزن را پاکسازی و یا تعمیر می‌کنند.

7- گیج نما مدرج و ضد اسید از نوع شیشه ای و یا شیلنگی بسته دارد که باعث اطلاع از ارتفاع و فشار مایع درون مخزن می شود.

8- شیر خلاء نیز به هنگام کاهش ارتفاع مایع فشار درون مخزن، هوا را وارد مخزن کرده و خلاء را که باعث آسیب رسیدن به مخزن می‌شود، از بین میبرد.

قیمت مخزن اسید :

و باز هم بحث قیمت مخزن اسید که یک عامل کلیشه ای جهت خرید یا عدم خرید کابران و مشتریان از یک تولید کننده می باشد و همچنان باید بگوییم که  قیمت محصول قطعا اهمیت دارد اما نباید تنها ملاک انتخاب شما قرار گیرد. اسید یک ماده بسیار واکنش پذیر است پس باید به گونه ای طراحی شود که ازایمنی در محیط کار خود می باشید.  اما بهرحال ما برای افزایش دانش شما به عوامل موثر در قیمت مخزن اسید اشاره خواهیم کرد. قیمت مخزن اسید به عوامل زیادی از جمله:

1-متریال کاربردی در ساخت مخزن اسید

2-عمودی یا افقی بودن مخزن

3-نوع اسید و سسال خورنده درون مخزن

4- چگالی و دانسیته اسید

5-دمای کاری  اسید

6-دفنی بودن یا نبودن مخزن

7- تعداد و نوع اتصالات مورد استفاده قرار گرفته در بدنه مخزن

8-میزان قدرت مخزن در برابر خوردگی

9- ترکیب یا عدم ترکیب اسید با آب و غلظت آن

بستگی دارد. در حقیقت برای مخزن اسید نمی‌توان قیمت دقیق و مشخصی تعیین کرد؛ چرا که نگهداری و حمل اسید اهمیت بالایی دارد و این پروسه، کاری حساس و خطرناک است. بنابراین باید در ابتدا تمامی عوامل و پارامترهای عنوان شده بررسی و مشخص شود و سپس مخزن نگهداری اسید انتخاب و قیمت نهایی مخزن اسید آن تعیین گردد. به طور کلی میتوان گفت کمترین قیمت را مخازن پلی اتیلنی داشته و بالاترین قیمت مربوط به مخازن از جنس بدنه کربن استیل می‌باشد. اگر قصد خرید مخزن اسید دارید و نمی دانید چگونه و از چه کسی می توانید مخزن اسید با کیفیت بخرید با مشاوران شرکت سازاب تماس بگیرید در صورتی که از دانش همکاران بنده و مشخصات فنی و قیمت مخزن تولیدی این شرکت رضایت داشتید اقدام به ثبت سفارش نمایید. ما کیفیت خود را با رضایت مشتریان ثابتی که در داخل کشور و خارج از مرزهای ایران داریمف تضمین می نماییم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی